Nieuwe verstaging

Nieuwe verstaging
Navtec achterstagspanner
Mast tuigen
Navtec isolatoren

Via de facturen en logboeken van onze Swan 44 leerde we dat de verstaging en het lopend want in 2008 vervangen was. We waren echter niet tevreden met de 1x19 10mm voorstag want vanaf 20 knopen (TWS) wind kwam er te veel rek en dat scheelt veel hoogte aan de wind.

Jan Vermet (Neron BV) berekende alles netjes door en adviseerde 10mm dyform te gebruiken om de rek op te vangen. Rod verstaging is geen optie voor een boot die het plan heeft nog eens de wereld rond te gaan.

De 10mm dyform die we nu gebruiken heeft dezelfde rek als rod alleen weegt deze wat zwaarder. Tegelijkertijd hebben we ook alle wandspanners vervangen.

De achterstag werd ook voorzien van Navtec isolatoren zodat deze kan dienen als antenne voor de SSB radio.

Ook de mechanische achterstagspanner krijgt een mooie upgrade: een hydraulische van Navtec.

Deel ons bericht als je het leuk vindt:

Reacties