Wedstrijden

Atlantische depressie dwingt tot opgave

Atlantische depressie

Tja, het heeft niet mogen zijn. Vinden we dit jammer? Ja natuurlijk vinden we dit jammer. Het was een moeilijke beslissing om na EddyStone rock - dè mijlpaal, hèt point of no return- te moeten toegeven dat we toch écht idioten zouden zijn om door te gaan. Nog 120 zeemijl te gaan naar Saint Malo met de eerstvolgende 6 uur géén wind in het vooruitzicht. Daarna de hel … Gemiddeld 40 knopen wind volgens de gribfiles en die hebben bij mijn weten nog nooit overdreven, wel integendeel.

Scheveningen - Saint Malo, een terugblik

Eddy stone rock

De zeilrace Scheveningen Saint Malo kenmerkte zich vooral door het interessante weerbeeld. Het was te verwachten dat we veel tegenwind zouden krijgen. De wind was heel onstabiel van aard en bovendien stond er een vervelende golfslag. Dat alles maakte veel zeilwissels noodzakelijk. We hebben ervoor gekozen om de grote genua te voeren maar die was regelmatig van het goede te veel. We misten een high aspect voorzeil. We denken dat die bij dit weerbeeld performanter zou geweest zijn.

Scheveningen > St-Malo, Double handed met de RepoMan

Scheveningen

Na een gezellige tussenstop in Breskens (onze vrienden Karen Hoek, Karin en Laurent Maquestiau nodigden ons uit voor een waar mosselfestijn) hebben we rustig de tijd om onze kater in slaap te sussen tijdens de tocht naar Scheveningen. We zijn helemaal in vakantiemodus. Nu de boot up to date maken tegen zaterdag 18 juli. Moeilijk om ons voor te stellen dat we dan volop in een offshore zeilwedstrijd zullen zitten.

Elvstrøm Sails

Elvstrøm Sails

In onze relatie is Ice de wetenschapper en ik de estheet en dus, dachten we, spelen bij de keuze van de zeilen verschillende cruciale eigenschappen een rol.

Mijn persoonlijke voorkeuren waren degelijkheid, levensduur, performance en esthetiek in die volgorde. Bij Ice waren dat performance, esthetiek, degelijkheid en levensduur. Met een zeker genoegen stelden wij vast dat we op dit gebied iets beter accordeerden dan tijdens een gemiddelde zeiltocht.

RepoMan krijgt zijn allereerste IRC meetbrief

IRC meetbrief

7 mei 2014, een historische dag want vandaag heeft de RepoMan zijn allereerste IRC meetbrief ontvangen. Met een IRC TCC van 0.9770 (met spinnaker) komen we in België en Nederland uit in de klasse IRC 3.

Via de Vlaamse Yachting Fedaratie was de meetbrief snel geregeld bij het UNCL. Op minder dan een week tijd hadden we de meetbrief in onze mailbox. Waarvoor dank.

Onze tegenstanders zullen aan de startlijn waarschijnlijk raar opkijken met deze 44 voeter want met onze TCC lopen we gelijk op met een snelle 1/2 tonner, Elan 333 of Dufour 34.