Refit

Nieuwe RVS raamlijsten en ramen

RVS raamlijsten en ramen

Nog een project op onze refit lijst was nieuwe Acrylaat ramen en RVS raamlijsten plaatsen. Het oude oude acrylaat had haar doorzichtigheid na meer dan 40 jaar volledig verloren en de originele raamlijsten uit polyester hadden zijn beste tijd ook gehad.

Voor de nieuwe Acrylaat ramen gingen we ten raden bij Imatex in Schoten. Zij adviseerden ons om Limacryl te gebruiken, krasvast en UV bestendig vertelde ze ons.

Navigatiehoek volledig vernieuwd

Navigatiehoek

Met de inbouw van het op maat gemaakte Philippi schakelpaneel en de aansluiting van de SSB transceiver is de navigatiehoek compleet vernieuwd. Niet zonder slag of stoor deze keer. Tot het eigen ontwerp en oplevering van het schakelpaneel ging alles goed, Phillippi is een betrouwbare partner gebleken qua kwaliteit en opleveringstermijn.

Voor de nieuwe bedrading hadden we deze winter, wegens te weinig tijd om het zelf te doen, een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld zodat we ons konden focussen op het normale winteronderhoud wat al een hele klus is met zijn tweeën.

 

Schakelpaneel en bekabeling aan boord vernieuwd

Schakelpaneel Philippi

Onze Swan 44 die ondertussen 44 jaar jong is heeft bijna een halve eeuw gebruik gemaakt van zijn oorspronkelijk schakelpaneel en bekabeling. Tijd voor vernieuwing.

Voor het schakelpaneel kozen we voor het Duits bedrijf Philippi. Zij konden op basis van een eigen tekening en bedradingsschema volledig maatwerk leveren. Kathleen tekende een ergonomisch paneel dat indien nodig later nog uitgebreid kan worden. Na het inzenden van de digitale tekening en betaling factuur mochten ons nieuw schakjelpaneel na amper 14 dagen in ontvangst nemen.

Interieur refit

Swan 44 interieur refit

Na 2 jaar is het Swan 44 interieur eindelijk naar onze zin.

Wat we allemaal gedaan hebben:

  • Schotten wit geschilderd
  • Nieuwe vernis
  • Leeslampjes gemonteerd
  • Nieuwe kussens met waterbestendige overtrek
  • Watervast tapijt met drukknoppen
  • Dubbel bed achteraan
  • Nieuwe 2-persoons matras

Elvstrøm Sails

Elvstrøm Sails

In onze relatie is Ice de wetenschapper en ik de estheet en dus, dachten we, spelen bij de keuze van de zeilen verschillende cruciale eigenschappen een rol.

Mijn persoonlijke voorkeuren waren degelijkheid, levensduur, performance en esthetiek in die volgorde. Bij Ice waren dat performance, esthetiek, degelijkheid en levensduur. Met een zeker genoegen stelden wij vast dat we op dit gebied iets beter accordeerden dan tijdens een gemiddelde zeiltocht.

Safety Equipment Location Chart

Safety Equipment Location Chart

De ISAF Offshore Special Regulations (OSR) regel 4.12 is duidelijk, er moet een veiligheidskaart aan boord zijn in een waterdichte verpakking ergens op een goed zichtbare plaats in de hoofdaccommodatie. Dat laatste zal nog wel voer voor discussie zijn tussen mijn wederhelft en ik.

Kat heeft in ieder geval haar uiterste best gedaan om alles op een A4'tje te krijgen en het resultaat mag er wezen. Rest ons nog de Safety Equipment Location Chart dubbelzijdig te lamineren en we zijn qua veiligheidsuitrusting aan boord klaar voor onze eerste offshore wedstrijd.

Blakes Seacocks reviseren

Blakes Seacocks afsluiters

Blakes Seacocks afsluiters hebben de neiging om een halve eeuw mee te gaan. Die van de Repoman zijn ondertussen 41 jaar en begonnen ouderdomsverschijnselen te tonen. Na een gewoon jaarlijkse onderhoud vorig seizoen hebben we dit jaar besloten om de afsluiters te reviseren en ook alle RVS A4 spanbanden in dubbel te vervangen.

Nieuwe Vetus Bullflex koppeling en Volvo seal

Vetus Bullflex koppeling en Volvo seal

De meer dan 40 jaar oude starre schroefaskoppeling was dringend aan vervanging toe nadat (gelukkig in de haven) de schroefas los kwam te zitten. We kozen voor de semi flexibele Bullflex koppeling van Vetus.

Na het plaatsen van de tussenflens werd de ruimte tussen de koppeling en de schroefaskoker te klein voor de oude schroefasafdichting. De nieuwe Volvo Seal past ook als gegoten.