In onze relatie is Ice de wetenschapper en ik de estheet en dus, dachten we, spelen bij de keuze van de zeilen verschillende cruciale eigenschappen een rol.
Mijn persoonlijke voorkeuren waren degelijkheid, levensduur, performance en esthetiek in die volgorde. Bij Ice waren dat performance, esthetiek, degelijkheid en levensduur. Met een zeker genoegen stelden wij vast dat we op dit gebied iets beter accordeerden dan tijdens een gemiddelde zeiltocht.
Dan volgden echter nog een aantal andere eisen die niet zouden misstaan in het programma van de één of andere politieke partij. Wat vonden wij belangrijk: de zeilen moesten in Europa gefabriceerd zijn, geen kinderarbeid, we wilden de originele patenthouder van de 3DL technologie van North Sails, ook graag vijf jaar garantie tegen delaminatie én de zeilmakerij moest vertegenwoordigd zijn in Antwerpen en in Nederland.
Series als Borgen en The Bridge hebben onze voorliefde voor Scandinavisch craftsmanship gevoelig versterkt en hoewel wij ons best deden om onze aandacht gelijkmatig te verdelen over de mogelijke partners waarmee wij (letterlijk) in zee zouden gaan (dat waren er heel wat), was onze keuze redelijk snel gemaakt.
Wij hadden vorig jaar het voorrecht om de loft van Elvstrøm Sails te bekijken en we wisten dus uit goede bron dat kwaliteit daar hand in hand gaat met zorg voor leefmilieu, personeel en vakmanschap. We kozen voor een grootzeil in tafeta, epex technologie, en een all round 130% genua in hetzelfde materiaal.
We waren hoopvol gestemd toen Maxim Van Pelt (Elvstrøm Sails) half mei de zeilen kwam afleveren. Als je naam als merknaam dienst doet zit er meteen ook een kwaliteitslabel aan vast en dat schept nu eenmaal hoge verwachtingen.
Ons vermoeden werd tijdens de eerste zeiltocht bevestigd. Het schip leefde op. Ik ben geen werktuigkundige (verre van eigenlijk) maar het leek alsof we kerosine in een oude Triumph hadden gegooid. Bij 12 knopen aan de wind maakte de RepoMan al vlug een snelheid van 7,1 knopen. Niet slecht voor een oud schip dat we twee jaar geleden, voor geen geld, totaal verwaarloosd en verkommerd aan de stijger zagen liggen in Medemblik. Wij zagen toen terecht potentie.
Thnx Maxim, thnx Elvstrøm Sails!
Reacties